Saturday, December 4, 2010

Rahsia Alam (Bhg 1)

KECANTIKAN secara semulajadi adalah idaman wanita. Namun, terdapat sebahagian wanita mencari kaedah terbaik dengan menggunakan kosmetik. Segelintir menyukai,segelintir terpaksa.

Kebanyakan kosmetik merupakan hasil acuan bahan kimia. Namun, bahan kimia ini lazimnya memang mempunyai faedah untuk membantu menjaga mutu, mengawet dan meningkatkan khasiat dari sesuatu kosmetik.

Pada masa kini, ramai pakar menasihati agar kita kembali kepada penjagaan kecantikan dengan menggunakan bahan semulajadi. Rahsia flora dan fauna harus kita terokai agar petua nenek moyang dapat diwarisi sepanjang zaman.

Ketahui rahsia..



Madu:

Khasiat sudah sekian lama terkenal sebagai bahan kecantikan . Madu berkhasiat untuk melembabkan kulit dan mengurangi kulit yang terkena gatal. Dengan menyapu madu pada bibir juga akan melembapkan bibir, terhindar masalah bibir pecah-pecah.

Lidah Buaya:

Banyak orang menggunakan lidah buaya atau aloe vera untuk rambut yang subur dan hitam. Lendir lidah buaya dapat mencegah cairan cepat keluar dari kulit sehingga kelembapan kulit dapat terjaga. Rasa sejuk yang dihasilkan lidah buaya juga bermanfaat untuk mengubati luka bakar.

Betik:

Buah ini mengandungi enzin papain, kulit mati di permukaan kulit dapat diganti dan seterusnya menghilangkan masalah kehitaman. Malah khasiat betik dapat meratakan warna kulit. Betik juga banyak mengandung vitamin A dan vitamin C yang berfungsi sebagai antioksidan.

Kunyit:

Isi kunyit dapat menyembuhkan senggugut dengan menjadikannya sebagai ulam. Selain itu, ia juga dapat mencegah daripada kulit cepat berkedut. Malah daun kunyit dapat melegakan pening atau sakit kepala.

Ulam Pegaga:

Wajah yang sihat dan cantik hanya dengan ulam pegaga. Ambil beberapa pucuk pegaga dan makan bersama dengan nasi sebagai ulam. Ia amat berkhasiat untuk kesihatan dan kecantikan.

Sirih:

Khasiat astrigen daun sirih berkeupayaan mengecutkan tisu-tisu organik dan khasiat antiseptik untuk membunuh kuman. Ini bermakna, jika diminum airnya atau digunakan sebagai pencuci harian bagi wanita khasnya, selain menegangkan otot-otot tisu dalaman vagina, ia juga boleh membunuh bakteria, kuman atau kulat serta mengatasi masalah keputihan. Sirih juga turut digunakan bagi mengatasi masalah penyakit malaria, sakit sendi, gout dan dipercayai boleh merawat kanser dan penyakit jantung.

No comments:

Post a Comment